Astenia de primăvară: de ce apare și cum să o înlături cu ajutorul regimului alimentar

Denumită și „osteneală de primăvară” sau „letargie primăvăratică”, astenia de primăvară ne poate lua pe neprins de veste primăvara. Totodată, este destul de stranie, deoarece soarele își intră în legile depline, zilele devin mai lungi, iar noi pare să nu mai ieșim din starea de hibernare.

Potrivit specialiștilor, astenia de primăvară este o formă de tulburări afective sezoniere, stare în care schimbările sezoniere afectează persoanele la un nivel psihologic.

De ce apare astenia de primăvară?

Un motiv de apariție al asteniei de primăvară este epuizarea rezervelor de serotonină a corpului în timpul iernii. La început de primăvară corpul devine mai activ, însă poate găsi cu greu acest „hormon al fericirii” care să îl ajute. Nici carențele de vitamine și minerale din corp nu îi sunt de ajutor. Iată de ce este importantă suplinirea acestora.

Alte motive ale letargiei primăvăratice sunt de-a dreptul birocratice. Corpul nostru nu își poate schimba atât de rapid ceasul biologic interior, precum o face timpul de afară și cifrele din calendar. Pe măsură ce zilele cresc, iar nopțile devin mai scurte vei dormi mai puțin și vei dori să fii treaz o bună parte a zilei.

Un alt factor agravant este că primăvara se asociază frecvent cu alergiile sezoniere. Polenul care începe a pluti în aer, impune persoanele alergice să administreze preparate antihistaminice, care pot provoca dacă nu somnolență și oboseală, o lipsă de energie, cu siguranță.

În această perioadă și timpul este instabil, iar zilele ploioase, cu vânt și puțin soare vă pot accentua starea de oboseală și lipsa dispoziției.

Cu toate acestea, noutatea bună este că aceste particularități scad din intensitate odată ce corpul se adaptează complet schimbărilor vremii.

Care sunt simptomele asteniei de primăvară?

Atunci când te vei confrunta cu această stare, vei experimenta:

– Pierderea poftei de mâncare și dereglări ale digestiei;

– Dificultăți de atenție și concentrare;

– Reflexele și răspunsul la stimulii externi întârziați;

– Percepțiile senzoriale alterate;

– Imunitatea slăbită;

– Schimbarea dispoziției și stări de anxietate;

– Somnolență;

– Dureri de cap;

– Memoria slăbită;

– Fluctuații ale tensiunii arteriale.

Cum să lupți cu astenia de primăvară prin intermediul alimentației?

În această perioadă a anului, în care organismul este și așa, foarte slăbit, nu este cazul să faci schimbări majore în regimul tău alimentar, nici să te avânți în extreme.

Este important în această perioadă să eviți alimentele foarte grase și să reduci cantitatea de zahăr din dietă. Deși acestea îți pot crește pentru o perioadă scurtă de timp nivelul de energie, ulterior ele vor aduce înapoi toate simptomele pe care ai încercat cu sârguință să le înlături.

Optează pentru alimentele bogate în proteine, vitamine și minerale, care te vor ajuta să lupți cu oboseala și îți vor stabiliza nivelul de adrenalină.

Iată câteva idei care te vor ajuta să înțelegi ce alegeri alimentare să faci pe parcursul zilei:

Dejun:

– Terci din ovăz cu nuci și scorțișoară sau granola preparată acasă (din fulgi de ovăz, miere, ulei de cocos, fructe uscate și nucile pe care le ai la îndemână), servite cu lapte de vaci sau lapte vegetal.

– Două felii de pâine integrală cu pastă din arahide (important pasta să fie naturală, fără adaos de ulei de palmier), alături de un iaurt grecesc fără arome și zahăr, dar cu pomușoare decongelate sau proaspete în el.

– Omletă din 2-3 ouă cu multe legume și verdeață în ea, alături de o jumătate din avocado pisat pe o felie din pâine integrală.

Prânz (inclusiv la birou, în caserolă):

– Pita sau chiflă din făină integrală umplută cu humus, alături de castraveți proaspeți, ardei roșii, cașcaval, piept de pui copt, servită alături de un măr.

– Somon copt sau preparat la gril, servit pe un pat din spanac proaspăt (verdeața de sezon, care poate fi găsită acum în toate piețele), roșii, ardei cu ulei de măsline sau de floarea soarelui nerafinat, servit cu crackeri din făină integrală de grâu sau de secară.

– Piept de pui copt sau fiert alături de o salată proaspătă (din varză, morcov, rucola, spanac, frunze de salată, ardei, roșii ș.a.). Îți sugerăm să adaugi și alte opțiuni extra în salată, precum nucile de orice tip, rădăcina și tulpina de țelină, măr, ceapă roșie sau suc de lămâie.

Cina

– Carne de vită servită cu o porție de legume la abur. Îți sugerăm broccoli, conopida, morcovul, alături de o porție de orez brun fiert.

– Salată proaspătă din linte cu castravete proaspăt, ardei, nuci, avocado și feta. Adaugă și un ou fiert pentru o doză de proteine și stropește cu ulei de măsline și suc de lămâie.

– Ficat de pui înăbușit cu ciuperci, servit cu paste integrale, ardei și cașcaval parmezan.

Gustările

Nu uita să îți restabilești nivelul de energie pe la orele 14.00 cu o gustare sănătoasă, precum migdalele, nucile caju, alunele de pădure, nucile grecești, semințele de floarea soarelui și de dovleac.

Dacă nu îți plac nucile și semințele, încearcă fructele și pomușoarele uscate și proaspete. Poți consuma și două pătrățele de ciocolată neagră de 85%  cacao care îți va alina poftele și nu îți va mări zahărul din sânge.

Nu uita să îți iei și doza zilnică de apă. Aceasta nu te va energiza, însă este esențială pentru petrecerea tuturor proceselor metabolice în corp. Evită excesul de cafea și de băuturi carbogazoase, întrucât acestea îți pot scădea din nivelul de energie.

Și activitatea fizică este utilă în lupta cu astenia de primăvară. Nu este absolut necesar să ridici greutăți, dar mersul pe jos, ciclismul, fuga, înotul și yoga îți pot fi de folos.

Sănătate îți dorim!

Maria-Victoria Racu,

medic igienist, nutriționistă, Direcția Promovarea Sănătății ANSP