Un milion două sute cincizeci de mii de moldoveni sau 46,6% din populația țării au aflat că trebuie să reducă sarea în mâncare, ca să fie sănătoși. Prima campanie la nivel național în nutriție „Redu sarea în mâncare” a fost realizată în perioada septembrie – noiembrie 2019, de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale (MSMPS), cu susținerea proiectului „Viață Sănătoasă: reducerea poverii bolilor netransmisibile”. Timp de cinci săptămâni, moldovenii au văzut și auzit mesaje-cheie despre importanța reducerii consumului de sare pentru diminuarea poverii bolilor netransmisibile. Acestea au fost accesate la cinci posturi de televiziune, patru posturi de radio cu acoperire națională, pe rețelele de socializare și pe posterele afișate în instituțiile medicale primare din țară.
Potrivit specialiștilor în promovarea sănătății, reducerea consumului de sare este una din cele mai eficiente măsuri pentru a diminua riscul tensiunii arteriale crescute și al bolilor cardiovasculare. Regimul alimentar nesănătos și tensiunea arterială crescută sunt doi factori principali de risc pentru bolile cardiovasculare de care, potrivit datelor statistice naționale, suferă aproape jumătate din populația adultă a țării, fără diferențe între sexe.
Campania națională de informare „Redu sarea în mâncare” a fost construită în baza datelor furnizate de Studiul privind consumul alimentar de sare în Republica Moldova realizat de biroul Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) de țară. Astfel, grupul-țintă cuprins de campanie a fost de vârstă medie (30-44 ani), persoanele care au înregistrat cel mai mare consum de sare în mâncare. Zilnic, aproximativ 900 de mii de persoane au vizionat spoturile video și animat ale Campaniei, iar peste 500 de utilizatori Facebook și Instagram au făcut online testul pentru a afla care este consumul, pe portalul www.prosanatate.md . Majoritatea celor care au parcurs testul au fost femei, cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani. Testul online este accesibil pe portal și sugerează modalități de a reduce consumul de sare și alegerile alimentare. În timpul Campaniei, spoturile au fost vizionate de 16,5 milioane de ori la TV și de peste 40 de mii de ori pe Facebook și Instagram.
Despre rezultatele Campaniei naționale „Redu sarea în mâncare” au discutat specialiștii din cadrul MSMPS, Agenției Naționale de Sănătate Publică, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „N. Testemițanu”, UNICEF, Proiectului „Viață Sănătoasă”, companiei care a realizat campania în cadrul atelierului de lucru pentru dezvoltarea următoarei campaniei naționale de informare privind consumul de Grăsimi Trans. „Oamenii au auzit că sarea provoacă hipertensiunea arterială și, în rezultat, apar boli ale aparatului cardiovascular. Ei au aflat că sarea poate fi înlocuită cu condimente, și mâncarea este la fel de gustoasă”, a concluzionat Daniela Demișcan, șefa Direcției politici în domeniul sănătății publice a Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale și vicepreședinta Grupului de lucru.
Cinci săptămâni ale campaniei au fost suficiente pentru informare, dar nu și pentru schimbarea de comportament în condițiile în care, consumul de sare în Republica Moldova (în special în rândul bărbaților) depășește de peste două ori 5 g/zi, maxima recomandată de OMS. La propunerea grupului de lucru, s-a decis asupra repetării Campaniei în anul 2020.
Prima campanie la nivel național în nutriție „Redu sarea în mâncare” a fost dezvoltată și realizată în cadrul activității de promovare a sănătății a Proiectului „Viață sănătoasă: reducerea poverii bolilor netransmisibile”, finanțat de Biroul de cooperare al Elveției și realizat de Institutul Elveției Tropical și de Sănătate Publică. Elveția este cel mai mare donator bilateral de granturi în sectorul de Sănătate al Republicii Moldova.
Comunicatoare în sănătate, la proiectul moldo-elvețian „Viață Sănătoasă: reducerea poverii bolilor netransmisibile”
site: www.viatasan.md
e-mail: lilia.onea@viatasan.md
tel: 078999208