Strategia de comunicare pentru schimbarea de comportamente alimentare specifice „Alege ce mănânci!”

Strategia de comunicare pentru schimbarea de comportamente alimentare specifice (SCSC) a fost elaborată cu suportul Biroului de cooperare al Elveției în Republica Moldova (SDC) de către experții în sănătate publică ai Agenției Naționale pentru Sănătate Publică în parteneriat cu experții în comunicare și marketing social, în contextul implementării Programului național de prevenire și control al bolilor netransmisibile prioritare în Republica Moldova pentru anii 2023-2027.

Consumul excesiv de sare, zahăr și grăsimi trans în rândul populației Republicii Moldova și în special al populației rurale, preponderent al bărbaților sunt printre cele mai răspândite comportamente alimentare nesănătoase ce contribuie direct la apariția și dezvoltarea bolilor netransmisibile (BNT) din a căror cauză decedează 9 din 10 moldoveni!

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, campaniile de comunicare sunt printre cele mai eficiente intervenții de sănătate publică și de alfabetizare în sănătate. Modificarea comportamentelor de consum excesiv de sare, zahăr și grăsimi trans ar putea reduce până la 70% din riscul de apariție și dezvoltare a bolilor netransmisibile (boli de inimă (ex. hipertensiune, ictus cerebral, infarct miocardic), diabet, cancer etc.).

Strategia este parte a Planurilor teritoriale de promovare a sănătății și reducere a BNT prin Planul cadru de acțiuni de comunicare pentru anii 2023-2024 ce va fi adaptat la nivel teritorial, ținând cont de Profilurile de Sănătate raionale. Documentul va sta la baza viitoarelor campanii de comunicare pentru schimbarea comportamentelor alimentare. Pentru a menține schimbările
comportamentale, SCSC va putea fi adaptată în baza noilor studii și pusă în aplicare repetat.

Autori