Cât de importantă este apa pentru viața și sănătatea noastră

Apa este una dintre cele mai răspândite  substanțele de pe planeta Pământ, formând unul din învelișurile acesteia, hidrosfera. Pe Pământ apa există sub multe forme și în cele mai variate locuri. Aproximativ 71% din suprafața planetei este acoperită cu apă și aproximativ 60% din corpul omenesc este constituit din apă.

Apa care este potrivită consumului uman se numește apă potabilă.                                     

Menținerea hidratării este esențială pentru sănătate și bunăstare, dar mulți oameni nu consumă suficiente lichide în fiecare zi.    

De ce corpul nostru are nevoie de apă? 

În organismul nostru apa îndeplinește un șir de funcții:   

1.Lubrifiază articulațiile – cartilajul articulațiilor conține în jur de 80 % apă. Pe termen lung deshidratarea poate reduce capacitatea articulațiilor de amortizare, ceea ce va duce la dureri articulare.

2. Participă la formarea salivei și a mucusului – saliva ajută la digerare și menține cavitatea bucală, nasul și ochii umezi și curați.  Apa curată consumată în loc de băuturi îndulcite reduce apariția cariilor dentare.

3. Transportă oxigenul prin tot corpul – sângele conține mai mult de 90% apă.

4. Sănătatea pielii si frumusețe – deshidratată, pielea poate deveni mai vulnerabilă la diferite boli de piele și la apariția ridurilor premature.

5. Creierul, măduva spinării, și alte țesuturi sensibile – deshidratarea poate afecta structura și funcțiile creierului. Apa, de asemenea, este implicată în producerea de hormoni și neuro-transmițători.  Deshidratarea prelungită poate provoca probleme de gândire și raționament.

6. Reglează temperatura corpului – apa care este stocată în straturile de mijloc ale pielii se ridică la suprafața ei sub formă de transpirație atunci când corpul se supraîncălzește. 

7. Sistemul digestiv – are nevoie de apă pentru a funcționa corect. Deshidratarea poate duce la probleme digestive, constipație și aciditate sporită în stomac, crește riscul de ulcere gastrice.

8. Menținerea tensiunii arteriale – în deshidratare sângele devine mai vâscos, provocând creșterea tensiunii arteriale.

10. Respirația – la deshidratare, frecvența respirațiilor este diminuată de către organism pentru a minimiza pierderea de apă prin plămâni. Acest lucru poate degrada în timp spre agravarea alergiilor și acutizarea astmului bronșic.

11. Accesul către minerale și substanțe nutritive – apa dizolvă aceste substanțe ceea ce face posibilă transportarea lor către diferite părți ale corpului.                             

12. Previne leziunile renale – rinichii reglează cantitatea și purificarea lichidului în organism. Insuficiența de apă poate duce la calculi renali și infecții. În fiecare zi, rinichii filtrează în jur de 120-150 litri de lichid. Dintre acestea, aproximativ 1-2 litri sunt eliminați din organism sub forma de urina, iar restul este recuperat prin sistemul circulator. Apa este un mod simplu de a reduce riscul de a dezvolta o infecție a tractului urinar și ajută la tratarea unei infecții renale deja existente.

13. Apa  stimulează performanța în timpul exercițiilor sportive – s-a constatat că deshidratarea reduce performanța în activitățile fizice de durată  (mai mult de 30 de minute).                                                                      

14. Menținerea masei corporale – apa, de asemenea, poate ajuta la pierderea în greutate, dacă este consumată în loc de apă cu îndulcitori și sucuri.                         

15. Reduce mahmureala – apa minerală cu gheață și lămâie alternată cu băuturi alcoolice, poate preveni consumul excesiv de alcool.

Deshidratarea apare atunci când corpul pierde mai multă apă decât ingerează. Ca urmare, în organism se dezvoltă un dezechilibru de electroliți (potasiu, fosfat, sodiu), elemente care participă la transportarea semnalelor electrice între celule. Acest lucru poate genera convulsii și pierderea cunoștinței. În cazurile severe deshidratarea provoacă insuficiență renală, care pune viața în pericol.

Surse de apă                                                                                                                          

O parte din apa necesară organismului este obținută din alimentele cu un conținut ridicat de apă, cum ar fi supe, fructe, unele legume, dar sursa cea mai importantă este consumul de apă potabilă.

Pentru a funcționa zi de zi, organismul utilizează apă, deci pentru o bună funcționare apa trebuie consumată la timp și în cantități necesare.

Apa potabilă, fie de la robinet sau sticlă, este cea mai buna sursă de lichid pentru organism. Laptele, sucurile, băuturile care conțin alcool și cofeină, nu sunt ideale, deoarece acestea conțin mult zahăr și calorii goale.

Consumul recomandat                                                                                                   

Cantitatea de apă necesară în fiecare zi variază de la persoană la persoană, în funcție de activitate, cât de mult transpiră, ș.a.                                                                           

Nu există o cantitate fixă de apă, care trebuie să fie consumată zilnic, dar există un acord general asupra a ceea ce înseamnă un aport sănătos de lichide.

Potrivit mai multor surse medicale, media zilnică de apă recomandată din alimente și băuturi este:                                                                                                                                              

– Pentru bărbați: în jur de 3,7 litri;                                                                                                    

 – Pentru femei: aproximativ 2,7 litri;                                                                             

Aproximativ 80% din apă ar trebui să vină din băuturi, inclusiv din apă potabilă, iar restul va fi din alimente. Pentru teritorii cu o climă temperată, poate fi suficientă și cantitatea de 1,9 litri.                                                                                                                                

Când este important de mărit cantitatea de apă:

  • atunci când aveți febră;
  • atunci când vremea este caldă;
  • dacă aveți diaree și vomă;
  • atunci când transpirați foarte mult, de exemplu ca urmare a activității fizice.

Vârstnicii sunt persoanele din categoria de risc pentru deshidratare, dar și pentru excesul de hidratare, ca urmare a condițiilor de sănătate, medicamentelor utilizate, pierderii masei musculare, reducerii funcției renale, și a multor alți factori. Pentru această categorie de vârstă aportul de lichide va fi individual.

Concluzie                                                                                                                        

Cantitatea de apă necesară fiecărei persoane depinde de mai mulți factori: masa corporală, sex, vârstă, starea de sănătate (funcție renală deficitară), medicamente (diuretice), sarcină și alăptare, respectiv devine foarte individuală.

Cert este că apa e una dintre condițiile vieții. Aminteşte-ţi uneori că pe jumătate eşti constituit din apă.

Lilia Plămădeală,

medic igienist, Direcția Promovarea Sănătății ANSP